Labs biznesa (un citu sacensību) plāns

Labs biznesa plāns ir darīt biznesu maksimāli labi. Man daudzi prasa, ko lai dara, lai nopelnītu lielu naudu. Tam, ko jūs darāt biznesā, tāpat kā jebkurā citā sacensībā, kamēr tas nepārkāpj likumus, pieņemtos spēles noteikumus un vispārpieņemtās ētikas normas, nav nekāda sakara ar to, vai tas būs labs bizness (vai būs labi rezultāti sporta sacensībās). Jūs varat izvēlēties zīmēt etiķetes vai drukāt avīzes, vai varbūt skriet barjeras vai mest veseri, bet jūsu iespējas būt pirmajam mainīsies tikai atkarībā no tā, cik ļoti jums patiks tas, ko jūs darāt. Bet tagad ne par patikšanu. Pieņemsim, ka jums tas patiks.

Lai pārspētu konkurentus un dabūtu naudu, kas pienākas vai nu jums vai konkurentiem, jums ir jābūt labākam par savu konkurentu. Būt labākam ir vienkārši. Ir jāuzlabo savs sniegums visos iespējamos rādītājos. Esiet labākie klientu apkalpošanā, esiet labākie attiecībās ar vidi, esiet labākie termiņu ievērošanā, esiet labākie it visā, kur nav griestu. Nevienam nepārtrauktam lielumam nav griestu. Vienmēr var pielikt vienu tūkstošdaļu vai vienu miljono daļu. Fotofinišā visi rādītāji sasummējas un jebkurai niecīgākajai rezultāta starpībai par labu jums ir pretinieku iznīcinoša nozīme.

Ja man būtu jāieiet kaut kādā nesarežģītā ražošanā, es vispirms uztaisītu visu tieši tā, kā ir konkurentiem. Necenstos savas lietas diferencēt. Uztaisītu tieši to pašu tikai piecas reizes labāk.

Piemēram. Cik Latvijas uzņēmēju vispār spiež uz maksimumu klientu apkalpošanā? Kas ir maksimums? Priekš mums kaut vai Rietumi. Kaut vai tirdziņš pretim manai universitātei. Kad tas ir sasniegts, tad līdz jaunai maksimuma defīnicijai ķerieties pie citu rādītāju maksimizēšanas.

Uzņēmēji rīkojas kā cilvēks (es), kad nespēj sacensties ar konkurentiem – pāriet uz kaut kādu pašizdomātu lauciņu, kur ir viens un tāpēc arī labākais. Un pēc tam nodarbojas ar pircēju smadzeņu pārskalošanu, lai iestāstītu, ka šis jaunais lauciņš ir kaut kā vērts. Kāpēc tāds iedzimts ļaunums?

Sadzīves tehnikas veikals ir un paliek sadzīves tehnikas veikals pat tad, ja viņam nosaukumā pieliek vārdu „plaza”. Kāpēc uzņēmums „E” šo ar konkurentiem nesalīdzināmo izmaiņu vietā nevarētu izmācīt savus „E pakaļa” stulbos pārdevējus, pirmkārt, par cilvēkiem un, otrkārt, par pārdevējiem?

Subscribe to Jāzeps Baško

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
janis.berzins@example.com
Parakstīties